A fogak belsejében található idegek különböző hatások következtében károsodhatnak. Súlyosabb esetben a folyamat visszafordíthatatlan, és a fog elhalhat, gyulladásos folyamat alakulhat ki a gyökércsúcsok felett a csontban. Ezekben az esetekben a fogakat gyökérkezeléssel tudjuk megmenteni.

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

A fogak vitalitásáért felelős erek idegek a fogak belsejében, az ún. fogpulpában (fogbélszövet) találhatók. A fogbélszövet számos hatás következtében károsodhat, amennyiben az azt védő korona illetve gyökérszövet védekezőképessége csökken. A károsító tényező lehet fogszuvasodás alapján kialakuló bakteriális fertőzés, hő- vagy kémiai ártalom.

A fogbél spontán gyógyulhat, de súlyosabb esetekben visszafordíthatatlanul károsodik. A károsodás következtében erős lüktető fájdalom illetve tünetmentesen a fog elhalása alakulhat ki. Ezekben az esetekben a fogak megmentése gyökérkezeléssel lehetséges.

A kezelés menete

A gyökérkezelésnek két fontosabb fázisa különíthető el. Helyi érzéstelenítést követően a fog koronáján keresztül feltárjuk és feltágítjuk a fog gyökércsatorna-rendszerét, majd a folyamat második részében speciális gyökértömő anyaggal résmentesen lezárjuk azokat. A kezelés előtt a pontos diagnózis felállításához röntgenfelvételeket készítünk, hogy feltérképezzük az anatómiai részleteket (gyökércsatornák száma, formája, lefutása, gyulladások kiterjedése, lokalizációja), majd a kezelés befejezése után ismételten röntgennel ellenőrizzük a gyökérkezelés sikerességét.

A kezelés lépései részletesen

1. A kezelés előtt röntgenfelvételt készítünk, amelyen megmérjük a gyökércsatorna hosszát, majd ellenőrizzük a fog vitalitását.
  2. Érzéstelenítés után a fogbél illetve gyökércsatornák feltárása, az ideg- és gyulladt szövetek eltávolítása következik, majd ellenőrizzük a csatornák hosszát. A csatornákat kézi illetve gépi eszközökkel tágítjuk, utána tisztítjuk, és átöblítőanyagokkal, valamint műszeresen (lézerrel) fertőtlenítjük. A csatornákat speciális, végleges gyökértömő anyagokkal letömjük, de makacs gyulladás esetén előzetesen több alkalommal is gyógyszeres gyökértömésben részesülhet a páciens.
  3. A fogkorona restaurációja a következő lépés, ami lehet betét, korona készítése vagy fogtömés.
  4. A kezelés után kontroll röntgenfelvételt készítünk.

A foggyulladás előrehaladottabb folyamata során a fogbélben tenyésző baktériumok lebontják a pulpa szövetét, melynek következtében bomlástermékek szabadulnak fel a csatornában, illetve a fog gyökércsúcsán érzékenységet, esetleg ráharapásra fájdalmat okozva. Ilyekor a páciens úgymond kiemelkedve érezheti a fogágyból a fogát. A röntgenfelvételen fekete, általában kerek foltot lát a kezelőorvos a gyökér csúcsán. Ez lehet ciszta, illetve granuloma. Ha a fogban heveny gyulladást találunk, szükség esetén antimikrobális gyógyszerrel töltjük fel a csatornákat, és pár napra ideiglenes töméssel zárjuk a fogat. Ekkor a végleges gyökértömés egy következő ülésben történik.

A kezelés során alkalmazott műszerek és anyagok

• Apex lokátor: gyökércsatorna bemérésre szolgáló elektromos műszer.
  • Gépi csatornatágító: a csatornák mechanikai tisztítására, szélesítésére, feltárására használt elektromos műszer
  • Kémiai átöblítő anyagok: Na hypoclorit, csatornafertőtlenítés
  • Papírcsúcsok: steril papírszálak
  • Sealerek: antimikróbális szigetelőanyagok (AH+)