Az inlay kisőrlő vagy nagyőrlő fogak nagyobb méretű szuvasodása esetén alkalmazott tömésfajta, melynek előnye, hogy tartós, jól védi a fogat, valamint nem zsugorodik, így esztétikailag tökéletesebb eredmény születik, mint az esztétikai tömés esetén. Ha a fog rágófelszínének több mint fele hiányzik, kiterjesztett méretű betétet, onlay-t alkalmazunk.

Mikor ajánlott az inlay?

A nagyobb, ínyszélt elérő vagy azt meghaladó, kisőrlő illetve nagyőrlő fogak szuvasodása esetén alkalmazott technikai megoldás. Az inlay előnye, hogy nem zsugorodik, tökéletes széli záródást lehet elérni fogínyszint alatti szuvasodás esetén is. Esztétikailag tökéletesebb eredmény születik, mint a hagyományos esztétikai tömés alkalmazásánál. Előnyei közé tartozik a tartóssága, illetve, hogy jobban védi a fogazatot, mint az esztétikai tömés.

Mikor alkalmazunk onlay-t?

Nagyobb méretű fogkorona hiány esetén – a fog rágófelszínének több mint fele hiányzik –, kiterjesztett felszínű betétet (inlayt) alkalmazunk a fog hiányzó részének pótlására, amit onlay-nek nevezünk. Elkészítésének menete és elve azonos az inlay-ével.

Hogyan zajlik a kezelés?

Míg az esztétikai tömést egy alkalom alatt el lehet készíteni, a betéthez minimum két alkalom szükséges, és technikus készíti el a tömést. A fogorvos első alkalommal kipreparálja az üreget, kitisztítja a szuvas fogat, megfelelő formára alakítja a hiányzó fogrészt, erről lenyomatot vesz, majd két-három nap alatt a technikus elkészíti a betétet a hiányzó fogrészletbe. Ezt megfelelő előkezelés után a fogorvos beragasztja a helyére. Mialatt a technikus dolgozik, a páciens ideiglenes tömőanyagot kap a már kipreparált fogüregbe.

Milyen típusú fogbetétek léteznek?

A fogbetétek típusait anyagaik szerint lehet csoportosítani. Megkülönböztetünk porcelán betétet, gradia vagy ceramage inlay-t, illetve nemesfém betétet.

A porcelán betétnél tiszta porcelánból készül el a hiányzó fogrészlet, míg a gradia és ceramage inlay esetén porcelánnal ötvözött műanyagból készül el a betét. A nemesfémű alkalmazása estén fogászati aranyból, vagy aranyra égetett porcelánból készül az fogbetét. A legtartósabb eredményt az arany inlay estén, a legesztétikusabb hatást pedig a porcelán inlay alkalmazásával lehet elérni.