A koronák teljes felületén körbeveszik a sérült vagy szuvasodott fogat. Alkalmazásuk esetén a fog teljes külső felszínét szükséges lecsiszolni, és a ráhelyezett korona védi és helyreállítja a károsodott fogat.

Típusai

A koronákat két csoportba oszthatjuk attól függően, hogy milyen anyagból készítjük őket. Megkülönböztetünk ideiglenes és végleges koronát.

Az ideiglenes koronát csak átmeneti viselésre készítjük, a fogcsonk védelme, illetve esztétikai pótlás céljából. Ennek az anyaga általában akrilát műanyag.

A végleges koronák fajtái

• Fém korona: lehet aranyból, vagy valamilyen fogászati fémből – ezt manapság esztétikai hátránya miatt ritkán alkalmazzuk.
  • Fémkerámia korona: a fogfelszínnel érintkező korona váz fémből (aranyból, titánból vagy fogászati fémből) készül, a leplezés pedig porcelánból, így az eredeti fogazathoz hasonló vagy annál szebb eredményt érhetünk el.
  • Esztétikailag a legelőnyösebb megoldás a cirkónium vázra égetett korona, az úgynevezett cirkónium porcelán korona. Ebben az esetben a fog felszínével érintkező koronai rész cirkóniumból készül, és erre kerül a porcelánból készült leplezés.

A fogak előkészítése

A fogak előkészítése a következő módokon történhet:

• tangencionális preparálással, melynek során a fog-fogíny határon csak elvékonyítjuk a fog koronai részét, biztosítva ezzel a készülő korona esztétikus ínyszéli zárását. Ez a módszer könnyebben kivitelezhető, azonban ínygyulladást okozhat, amennyiben nem megfelelő mélységig vezetik az ínyszél alá a koronai felszínt.
  • vállas preparálás: ennek során az ínyszél szintjében a fogorvos vékony peremet képez. Előnye, hogy pontosabb fogszéli záródást biztosít, melyre az elkészülő korona pontosan felfekszik, és kisebb a gyulladás veszélye. Ez a módszer bonyolultabb eljárás, és a technikus részéről nagyobb fokú felkészültséget igényel.

A fogkorona készítésének menete

1. lépés: a fog megfelelő formájú lecsiszolása. A fog felületének előkészítése után két fázisban lenyomatot veszünk a fogsorról, rögzítjük az alsó, felső fogsor viszonyát. Ez azért szükséges, hogy a technikus megfelelő magasságú és a szemben lévő fogakkal harmonizáló felszínű koronát tudjon létrehozni. A lenyomat alapján a technikus két-három nap alatt elkészíti a korona vázát. Ez készülhet cirkóniumból, orvosi fémből, aranyból vagy titánból.

2. lépés: az elkészített váz bepróbálása, melynek során a fogorvos ellenőrzi annak pontosságát, a készülő korona és a lepreparált fog egymáshoz való viszonyát, a váz széli záródását és a megfelelő harapási magasságot.

3. lépés: az ún. fény nélküli vagy matt próba a vázpróbát követő 2-3. napon történik. Ennél a lépésnél a korona már majdnem kész állapotban van, a fémvázra már felépítette a technikus a porcelán leplezést, de az utolsó réteg porcelán még nem került fel. Ennél a lépésnél ellenőrizzük, hogy a porcelán korona mérete, alakja, színe harmonikusan illeszkedik-e a meglévő fogak közé. A beteg kívánsága szerint ekkor még a készülő pótlás módosítható.

4. lépés egy nappal a matt próba után történik, amikor az előző próbák során ellenőrzött kritériumoknak megfelelően véglegesített koronát a fogorvos beragasztja a lecsiszolt csonkra. A beragasztás történhet véglegesen vagy ideiglenes ragasztóval. Végleges beragasztás esetén a korona már csak mechanikai károsodás árán távolítható el. Ideiglenes ragasztást akkor alkalmazunk, ha a későbbiekben várható a módosítás igénye a páciens vagy a fogorvos részéről.