A fogászati betegségek között tapasztalt leggyakoribb problémák a különböző típusú fogínybetegségek. Tünetei a duzzadt, vörös, vérző íny. Akut és krónikus formáját különböztethetjük meg a tünetek és kórlefolyás alapján.

Fogínybetegség tünetei

Akut folyamat esetén gennyes, duzzadt, vörhenyes, vérző íny látható, gyakran a fogak koronai részére is ránőve. Krónikus formában a legszembetűnőbb tünete a fogínygyulladásnak, a duzzadt, vörös, fogmosáskor vérző fogíny.

Kezelése

Az akut fogínybetegség sürgős parodontológiai kezelése indokolt. A kezelés során feltárjuk a duzzadt ínyt és eltávolítjuk az ott lerakódott gyulladásos kötőszöveteket, gennyet, majd lokális és szájon keresztül adott antibiotikumos kezelésben részesül a páciens.

A krónikus betegség kezelése nyitott és zárt tisztítással, ún. kürettázzsal történik.

• Zárt kürettázs esetén ultrahangos depurátor-készülékkel és mechanikai eszközökkel kitisztítjuk a fogíny alatti területeket a gyökerek körül, majd antibiotikumos kezelésben részesül a páciens.
  • Nyitott kürettázs esetén sebészileg feltárjuk az ínyt, a fogak és foggyökér körül, majd a foggyökerek körül a csont felszínéről eltávolítjuk az ott kialakult gyulladásos kötőszövetet ultrahangos készülékkel és/vagy kézi eszközökkel. Ezután az ínyt öltésekkel zárjuk, fedjük a műtéti területet. A varratszedés ideje 7-10 nap közé esik. A krónikus fogínygulladás nagyon gyakran foggyökerek körüli csontfelszívódáshoz vezethet, ami nagyfokú fogínysorvadással, ínyveszteséggel jár. A folyamat következtében a fogak kilazulnak, elmozdulhatnak eredeti helyzetükből. Súlyos fogínygyulladás és fogínysorvadás kialakulása esetén a fogak mozgathatósága olyan mértékűvé válhat, hogy a páciens elveszítheti a mozgó fogait.

Parodontológiai műtétek

Parodontológiai műtétre akkor van szükség, ha nagymértékű ínygyulladás alakult ki a foggyökér körül, ínygyulladással együtt járó csontveszteség lépett fel a gyökerek körül, vagy esztétikai hátránnyal járó fogínysorvadás alakult ki a foggyökerek felett.

• A leggyakoribb műtéttípus az ún. nyitott kürettázs, melynek során feltárjuk a fogak körüli ínyt, eltávolítjuk a fogak körül kialakult, felszívódott csont helyén létrejött gyulladásos szövetet, kitisztítjuk a foggyökér körül kialakult csonttasakokat.
  • A tasakokból eltávolítjuk a csontveszteség helyén kialakult gyulladt kötőszövetet, és amennyiben lehetséges, csontpótlóval vagy a csontnövekedést serkentő, növekedési faktort tartalmazó gélszerű anyagokkal töltjük fel a hiányzó csont helyét, majd membránnal fedjük a csontpótolt területet.
    A membrán szerepe a csontpótló anyag védelme, a kóros nyálkahártya burjánzás beterjedésének megakadályozása. A membrán anyaga az esetek többségében természetes eredetű, kollagén.
  • A felszívódó membrán fölött zárjuk az ínyt.
  • A műtétet követően fokozott szájhigiéné, rendszeres ellenőrzés szükséges.
  • A varratok eltávolítása általában 2 héttel a műtét után történik.

Ínyplasztikai műtét

Az íny esztétikai problémákat okozó ínyvesztesége ún. ínyrecesszió kezelésére ínyplasztikai műtéteket lehet alkalmazni. A műtétek során valamilyen lassan feszívódó kollagén membránt helyezünk el a felszívódott csont helyére, és ráhúzzuk megfelelő lebenyképzési technikával a meglevő ínyt, vagy íny-áthelyezéssel vagy ínyátültetéssel a szájpadlásról vett kötőszövet segítségével pótoljuk az elvesztett ínyt a hiányzó ínyterületeken.

A műtétek nem fájdalmasak, viszont a műtétet követően kisebb duzzanat, fájdalom jelentkezhet. Varratszedés általában 2 héttel a műtét után történik.

A fogínybetegségek megelőzése

A krónikus és akut fogínygyulladás megelőzésében legfontosabb eszköz a gyakori, 3-4 havonta történő ultrahangos tisztítás, fogkőszedés. Kialakult csontveszteséggel járó fogínygyulladás esetén többszöri parodontológiai beavatkozásra lehet szükség, melynek során eltávolítjuk – a már említett nyitott kürettázs műtéttel – a gyulladásos szöveteket. Az íny és fogíny veszteségeket különböző csontpótló eljárásokkal pótolhatjuk, illetve az esztétikailag és funkcionálisan károsodott nyálkahártyát ínyplasztikai műtétekkel lehet helyreállítani.