Fogínybetegségek és parodontológiai műtétek

A fogászati betegségek között tapasztalt leggyakoribb problémák a különböző típusú fogínybetegségek. Tünetei a duzzadt, vörös, vérző íny, súlyosabb esetekben kilazult, mozgó fogak. Akut és krónikus formáját különböztethetjük meg a tünetek és kórlefolyás alapján.

Fogínybetegség tünetei

Akut folyamat esetén gennyes, duzzadt, vörhenyes, vérző íny látható, gyakran a fogak koronai részére is ránőve. Krónikus formában a legszembetűnőbb tünete a fogínygyulladásnak, a duzzadt, vörös, fogmosáskor vérző fogíny, az íny visszahúzódása, elsorvadása a fognyak körül.

Parodontológiai kezelések

Az akut fogínybetegség sürgős parodontológiai kezelése indokolt. A kezelés során feltárjuk a duzzadt ínyt és eltávolítjuk az ott lerakódott gyulladásos kötőszöveteket, gennyet, majd lokális és szájon keresztül adott antibiotikumos kezelésben részesül a páciens.

A krónikus betegség kezelése nyitott és zárt tisztítással, ún. kürettel történik.

• Zárt kürett esetén helyi érzéstelenítés mellett ( injekció) ultrahangos depurátor készülékkel és mechanikai eszközökkel kitisztítjuk a fogíny alatti területeket a gyökerek körül, majd szükség esetén antibiotikumos kezelésben részesül a páciens.
  • Nyitott kürett esetén sebészileg feltárjuk az ínyt, a fogak és foggyökér körül, majd a foggyökerek körül a csont felszínéről eltávolítjuk az ott kialakult gyulladásos kötőszövetet ultrahangos készülékkel és/vagy kézi eszközökkel és, kitisztítjuk a foggyökér körül kialakult csonttasakokat Ezután az ínyt öltésekkel zárjuk, fedjük a műtéti területet. A varratszedés ideje 7-10 nap közé esik. A krónikus fogínygyulladás nagyon gyakran foggyökerek körüli csontfelszívódáshoz vezethet, ami nagyfokú fogínysorvadással, ínyveszteséggel jár. A folyamat következtében a fogak kilazulnak, elmozdulhatnak eredeti helyzetükből. Súlyos fogínygyulladás és fogínysorvadás kialakulása esetén a fogak mozgathatósága olyan mértékűvé válhat, hogy a páciens elveszítheti a mozgó fogait.

Ínytasak műtétek .

• A tasakokból eltávolítjuk a csontveszteség helyén kialakult gyulladt kötőszövetet, és amennyiben lehetséges, csontpótlóval vagy a csontnövekedést serkentő, növekedési faktort tartalmazó gélszerű anyagokkal (Emdogain vagy saját vérből készített trombocyta koncentrátum : PRF) töltjük fel a hiányzó csont helyét, majd membránnal fedjük a csontpótolt területet.
    A membrán szerepe a csontpótló anyag védelme, a kóros nyálkahártya burjánzás beterjedésének megakadályozása. A membrán anyaga az esetek többségében természetes eredetű kollagén.
  • A felszívódó membrán fölött zárjuk az ínyt.
  • A műtétet követően fokozott szájhigiéné, rendszeres ellenőrzés szükséges.
  • A varratok eltávolítása általában 2 héttel a műtét után történik.

Ínyplasztikai műtét

Az íny esztétikai problémákat okozó ínyvesztesége ún. ínyrecesszió kezelésére ínyplasztikai műtéteket lehet alkalmazni. A műtétek során valamilyen lassan feszívódó kollagén membránt helyezünk el a felszívódott csont helyére, és ráhúzzuk megfelelő lebenyképzési technikával a meglevő ínyt, vagy íny-áthelyezéssel vagy ínyátültetéssel a szájpadlásról vett kötőszövet segítségével pótoljuk az elvesztett ínyt a hiányzó ínyterületeken.

Ínyplasztikai műtétet javasolt alkalmazni olyan esetekben is, amikor a behelyezett implantátum nyaka körül nincs megfelelő szélességű letapadt, feszes íny. A feszes íny kialakítása céljából az implantátum körül az előzőekben leírt ínyplasztikai műtétek kivitelezése javasolt. Az implantátum körül végzett beavatkozás célja, hogy feszes íny kialakításával csökkentsük az implantátumot érő terhelést, növeljük az implantátum nyaka körüli terület tisztíthatóságát.

A műtétek nem fájdalmasak, viszont a műtétet követően kisebb duzzanat, fájdalom jelentkezhet. Varratszedés általában 2 héttel a műtét után történik.

A fogínybetegségek megelőzése

A krónikus és akut fogínygyulladás megelőzésében legfontosabb eszköz a gyakori, 3-4 havonta történő ultrahangos tisztítás, fogkőszedés. Kialakult csontveszteséggel járó fogínygyulladás esetén többszöri parodontológiai beavatkozásra lehet szükség, melynek során eltávolítjuk – a már említett nyitott kürett műtéttel – a gyulladásos szöveteket. Az íny és fogíny veszteségeket különböző csontpótló eljárásokkal pótolhatjuk, illetve az esztétikailag és funkcionálisan károsodott nyálkahártyát ínyplasztikai műtétekkel lehet helyreállítani.