A fogeltávolítások fő oka a fogak olyan nagy mértékű károsodása, amikor konzerváló technikai módszerekkel (gyökérkezeléssel, fogtöméssel, fogpótlással) nem lehet menteni a fogakat, illetve olyan mértékű fogágy-gyulladás alakul ki, hogy ennek következtében a fog mozgathatóvá válik, és koronafelhelyezésre, tömésre már alkalmatlan. A fogak eltávolítása történhet egyszerűen fogóval normál fogászati fogeltávolítás keretén belül, vagy sebészi úton, amikor sebészi feltárást követően távolítjuk el a fogat, foggyökeret, majd a fogínyt zárjuk öltésekkel.

Mikor van szükség bölcsességfog eltávolítására?

A bölcsességfog eltávolítása abban az esetben indokolt, amikor a bölcsességfog nem tud megfelelő pozícióba előtörni, vagy szabálytalan pozícióban helyezkedik el. A nem megfelelő helyzetben nőtt bölcsességfogak illetve a félig kinőtt vagy ki nem nőtt fogak fertőző gócként szolgálhatnak a szervezetben, és/vagy harapási rendellenességet, szabálytalan fogazat kialakulását okozhatják.

A bölcsességfog eltávolításának menete

• A bölcsességfogak leggyakoribb eltávolítási módja a sebészi fogeltávolítás, melynek során sebészi feltárást követően a bölcsességfogat – a mellette elhelyezkedő őrlőfogak megkímélése mellett – eltávolítjuk, majd a nyálkahártyát varratokkal zárjuk. A varrateltávolítás egy héttel a műtét után történik.
  • Veszélyek: az alsó bölcsességfogak eltávolításának legfőbb veszélye az idegsérülés, amennyiben a gyökere belenőtt az idegcsatornába vagy érinti azt. Ha az idegcsatorna megsérül, átmeneti vagy tartósabb alsó ajakzsibbadás alakulhat ki.
  • Bölcsességfog eltávolítást követően az esetek döntő többségében antibiotikumos kezelés, fájdalomcsillapítás, valamint a műtéti terület külső hűtése szükséges a kialakuló duzzanat csökkentése, illetve a későbbi csontgyulladás-kialakulás megelőzésének céljából.